Blog 4 (er zijn foto's!) - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sharell Bas - WaarBenJij.nu Blog 4 (er zijn foto's!) - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sharell Bas - WaarBenJij.nu

Blog 4 (er zijn foto's!)

Door: Sharell

Blijf op de hoogte en volg Sharell

14 Oktober 2016 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

~ Strangers are just friends I haven't met yet ~

Eerst weer een rijtje (hierbij wordt het lastig om mijn vorige te overtreffen, iets met inspiratie enzo):
- Wanneer ik 'bedankt' wil zwaaien als een auto voor me stopt, kijk ik nog steeds automatisch naar de bijrijderstoel.
- Toen een klaslokaal al bezet was, zijn we met zijn allen (8 man, leve kleinschalig onderwijs!) buiten in het gras gaan zitten. ^_^
- Het weer is precies zoals hier: http://www.weeronline.nl/Europa/Groot-Brittannie/Edinburgh/4409904. Bijna elke dag zon én bijna elke dag regen. Tot nu toe vooral zon, maar daar zijn de Schotten zelf ook verbaasd over.
- Ik begin de georganiseerdheid van Nederland meer en meer te waarderen.
- De munten (Schotse ponden)! De ontwerper heeft weinig oog gehad voor gebruiksvriendelijkheid. Je hebt ongeveer een vergrootglas nodig om te de waarde van een munt te kunnen lezen.
- Mensen uit de UK zijn héél beleefd. Ik heb al meer dan eens iemand beledigd omdat ik niet aan de standaard beleefdheidsnormen voldeed.
- Ik mis een universiteitskantine. Eigenlijk vooral de kaassoufflees en tomatensoep die ik in Utrecht vaak kocht (en goedkoop waren).


- De studie -

De studie is nog steeds heel leuk! Wat wel een beetje gek is, is dat je voor de meeste vakken wordt beoordeeld op 1 essay/opdracht (ter vergelijking: in Utrecht is de regel dat er minimaal 2 manieren van beoordelen zijn: meestal een schriftelijk tentamen plus een essay/onderzoek/presentatie/opdracht). Uitzondering is het vak Human Cognition - hiervoor mag ik elke week een essay schrijven. Inderdaad, mag, want het is heel leuk om te doen. Zo gingen ze bijvoorbeeld over taal (met dubbelzinnige zinnen, zoals "De man zag de beer met zijn verrekijker") en gebruiksvriendelijkheid. Voor mijn eerste 2 essays heb ik resp. 85 en 72 punten gehaald (70 punten staat gelijk aan een 8), yay. :)

Het vak Werkgeheugen is bijna af. Ik heb vandaag mijn essay-onderwerp bedacht: werkgeheugen en muziek. :) Het schijnt dat muzikanten een beter werkgeheugen hebben en ik ga de literatuur induiken over dit onderwerp. Lijkt me trouwens niet eens onlogisch, aangezien muziek maken (net als lezen, Sudoku's maken, etc.) een soort werkgeheugentraining is: je moet voortdurend veel informatie in je gedachten vasthouden. Voor de liefhebber: http://www.cogmed.com/working-memory-challenge.


- Verenigingen enzo -

Ik heb me uiteindelijk aangemeld voor de verenigingen waar ik het het meest naar mijn zin had met de mensen en de activiteiten. ^_^ Dit werd Sexpression, Amnesty International en New Scottish Country Dance Society. Sexpression is een vereniging die onder andere seksuele voorlichtingen geeft voor middelbare scholen. Dat schijnt hier namelijk echt een ramp te zijn (kinderen die leren dat condooms slecht zijn enzo). Ik heb al een training gehad om les te geven, dus wie weet sta ik binnenkort hier voor de klas! Amnesty International zijn zulke toffe mensen. ^_^ Dat viel me al op tijdens de Welcome Week en is meer dan waar gebleken. :) En Schotse dans en muziek is natuurlijk ook fantastisch!


- Tripje naar Loch Lomond -

Afgelopen zaterdagavond had ik een berichtje gepost in de Facebookgroep voor internationale studenten, met de vraag of iemand zin had om zondag 'iets' met me te doen, en 1 iemand bleek zo gek om met me mee te gaan! Zo heb ik de hele dag doorgebracht met een Pakistaanse jongen. We zijn naar Loch Lomond (een meer) geweest! We hadden een supergoede klik met elkaar, het was de hele dag zonnig en het was gewoon erg mooi daar. :) We zijn daar met de trein+bus heen geweest. Ook grappig: het schema met de treintijden is echt dramatisch. Toen we aan iemand achter een balie op het station vroegen hoe laat de trein ging, luidde het advies: "ga maar gewoon op het perron staan en kijk of de naam "Balloch" (ons eindstation) op de trein staat". Op de terugweg ging de bus niet (we waren er een half uur van te voren en hebben na de vertrektijd nog een half uur gewacht) en aangezien de bus daar elke twee uur gaat, hebben we aan mensen gevraagd of we mee konden rijden, en dat mocht! Een half uur in de auto gezeten bij twee mensen uit Stirling! Ook dat was heel gezellig.

Het leuke is dat het enerzijds al heel normal voelt hier, en anderzijds nog steeds wel voelt als vakantie!

Mijn plannen voor de komende tijd:
- Foto's online zetten
- Weekendje naar de Highlands met de New Scottish Country Dance Society
- Tripje naar Inverness en Loch Ness
- Weekendje naar Londen met Amnesty International
- Bekenden uit Nederland ontvangen :DDD <3

Groetjes!



  • 14 Oktober 2016 - 19:48

    Lydia:

    Fijn te lezen, dat je het naar je zin hebt! Studeren met 8 klinkt echt heel huiskamerachtig. Kopje thee en koekjes ook paraat? Leuk die afwisseling van studeren, verenigingsleven en tripjes om de buurt te verkennen. Kan je de Nederlandse visite straks de mooiste plekjes laten zien!

    Groetjes

    PS.: de eerste verengelsing in je blog is een feit: 'normal' ;)

  • 15 Oktober 2016 - 23:28

    Henny:

    Weer een mooi verslag! We hebben zin om je rond 26 oktober weer live een knuffel te kunnen geven :-)

  • 16 Oktober 2016 - 20:38

    Hanneke:

    Mooie foto's! Het ziet er heel gezellig uit daar. En die verenigingen klinken ook allemaal heel leuk. Fijn dat je het naar je zin hebt :)

  • 18 Oktober 2016 - 18:02

    Truus:

    Hoi Sharell, wat een feest om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken! Groeten, ook van Gerard.

  • 21 Oktober 2016 - 14:58

    Nathalie:

    Hej Sharell,

    leuk om je avonturen te lezen. Loch Lomond ziet er prachtig uit. Ik ben benieuwd of je in de zomervakantie echt schots kunt dansen! Dan wil ik wel een beginnerslesje van je krijgen. Veel succes nog met je studie en natuurlijk ook veel plezier met alle (vrijwilligers)activiteiten die je gepland hebt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Sharell

Ik ga dit collegejaar studeren in Edinburgh (MSc Cognition in Science and Society)

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 10116

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 31 Augustus 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: