Edinburgh - na de eerste studieweek - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sharell Bas - WaarBenJij.nu Edinburgh - na de eerste studieweek - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sharell Bas - WaarBenJij.nu

Edinburgh - na de eerste studieweek

Door: Sharell

Blijf op de hoogte en volg Sharell

23 September 2016 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Hoi allemaal,

Ik begin dit verslag weer met een lijstje triviale dingen, gewoon omdat ik zelf zo van lijstjes hou:
- Het is hier prima weer...voor eind oktober. ;)
- Stopcontacten kun je hier aan- en uitzetten, want heel handig is als bijvoorbeeld je telefoonoplader is gebroken en de helft nog in het stopcontact zit (ik noem maar even een hypothetische situatie).
- Ik kom nog steeds overal auto's tegen zonder chauffeur maar mét bijrijder.
- Ik kom minder prullenbakken tegen dan ik zou willen.
- Je hoeft in de stad maar even verdwaasd om je heen te kijken en er komt al iemand naar je toe met de vraag of hij je kan helpen.
- Een Australiër raadde me aan om ik Engelse les te geven aan Schotten ("Jij spreekt veel te duidelijk Engels voor iemand uit Schotland"), zodat ze misschien wel te verstaan zijn.
- Als de voegen in de badkamer beschimmeld zijn, dan doe je er toch gewoon nieuw voegenspul overheen?
- "I am afraid that..."-constructie. Mensen zeggen hier "I am afraid that it's sold out" als iets uitverkocht is. Als je in het Nederlands zegt "Ik ben bang dat het uitverkocht is", dan ga je het nog even checken. Hier weten ze iets gewoon 100% zeker, maar om het wat beleefder te laten klinken, voegen ze er "I am afraid that..." voor. Zelfs met het afgewezen worden voor beurzen kreeg ik mailtjes met "I am afraid that I have to inform you that your scholarship application has not been successful.". Het is een beleefdheidsnorm waar ik nog even aan moet wennen.
- Hierop aanhakend: mensen zijn hier heel beleefd en zeggen heel vaak sorry. Zelfs als je op hun teen staat.
- Ik hou echt van het Schotse accent.

Laat ik maar met het belangrijkste beginnen: mijn studie! Ik studeer nu MSc Cognition in Science and Society, waarover later meer. Vorige week week woensdag hadden we het introductiepraatje. Toen ik aankwam bij het lokaal, een klein kamertje met een paar stoelen, kwam ik een studiegenootje tegen en we dachten allebei: dit kan niet het juiste lokaal zijn. Maar het was het juiste lokaal. We zijn namelijk met 7! 7 mensen, 6 nationaliteiten: naast mij zijn Verenigde Staten (x2), Verenigd Koninkrijk (Engeland), Roemenië, Griekenland en Indonesië vertegenwoordigd. Niemand uit Schotland dus, wat we allemaal stiekem wel jammer vinden. Het is een erg leuke groep. :) Nog een beetje onwennig ergens, maar het gaat goedkomen!

"Maar wat studeer je dan precies?"
Zoals ik hierboven zei, doe ik de master Cognition in Science and Society. Het belangrijkste woord is 'Cognition', cognitie in het Nederlands. Dat is minder abstract dan het misschien klinkt. Cognitie verwijst namelijk naar alle vormen van informatieverwerking van de hersenen, zoals geheugen, taal, redeneren, aandacht, het maken van beslissingen, ruimtelijk inzicht en sociale cognitie (zoals bijv. vooroordelen). Ik ga mijn kennis over cognitie verdiepen en kijken naar toepassingen voor de maatschappij en de wetenschap (bijvoorbeeld onderzoek communiceren naar een breder publiek). Naast vakken over algemene psychologische methoden en statistiek, volg ik nu 'Human cognition: science and application to society', het kernvak van mijn studie. Mijn eerste essay is inmiddels ingeleverd! Daarnaast doe ik een filosofievak (dat wordt nog wel een uitdaging...) en heb ik gekozen voor het vak 'Working Memory'. Dit gaat over het werkgeheugen, het geheugen dat je gebruikt als je bijvoorbeeld een telefoonnummer probeert te onthouden, dus de informatie waar je op dat moment actief mee bezig bent. Volgende week ga ik onze groep voorzitten en gaan we wetenschappelijke artikelen bespreken over de invloed van angst op het werkgeheugen (wat weer wat ingewikkelder is, want die invloed is anders bij bijvoorbeeld woorden onthouden dan bij locaties onthouden). Over een paar weken ga ik beginnen met 'Eye movements and visual cognition' (ook gekozen), dus over oogbewegingen en visuele cognitie. Vragen als: kun je aan de hand van oogbewegingen die iemand maakt als hij naar een foto kijkt, voorspellen wat hij heeft onthouden? Lijkt me ook erg interessant! Tot nu toe zijn de colleges trouwens erg goed en, nouja, ik heb er gewoon zin in. :)

"Heb je naast je studie ook nog een leven?"
Ja, dat heb ik zeker! Deze week heb ik het vrij rustig aan gedaan omdat ik me niet topfit voel. :( Uiteraard heb ik weer heel veel mensen leren kennen en kan ik weer een groot aantal landen toevoegen aan mijn lijstje. ;) Qua verenigingen: ik ga sowieso bij de Amnesty International Society. Superleuke mensen en natuurlijk een goed doel om me voor in te zetten. Het leuke van dit soort initiatieven is dat je enerzijds goede dingen doet en anderzijds het ook gewoon een studentenvereniging is, dus er na afloop naar de kroeg wordt gegaan en er bier is en nacho's en gezelligheid. ^_^ Ik ga me specifiek inzetten voor het project 'Equalise', om de positie van vrouwen te verbeteren. Verder ben ik nog wat dingetjes van plan, maar die bewaar ik voor mijn volgende blog! Dan hebben jullie iets om naar uit te kijken. ^_^

Cheers,
Sharell

PS Ik ben ook nog steeds aan het uitvogelen hoe ik foto's kan toevoegen aan een verslag. Ik heb namelijk een paar pareltjes van foto's, werkelijk waar, maar ik weet niet hoe ik ze toe kan voegen. Waarbenjij.nu-experts zijn van harte welkom om deze digibeet wat tips te geven. :)

PPS Bedankt voor de leuke reacties! :) Ik weet niet of en hoe ik erop kan reageren! @Don: ja ik heb de Royal Mile gelopen. :) Prachtig! Amber, Nathalie, Sissy, Hetty en mijn moeder: bedankt voor jullie leuke lieve reacties!

  • 23 September 2016 - 18:03

    Sytske :

    Hoi Sharell!!!

    Super leuk dat je zoveel verhaaltjes verteld! Ik hoop dat je snel weer helemaal fit bent en kun genieten van alle leuke dingen om je heen. Wel fijn dat je allemaal leuke mensen om je heen hebt en dat je de studie daar ook gaaf vind!

    Als waarbenjij.nu "expert" kan ik je wel proberen uit te leggen hoe je foto's kunt toevoegen: in je Beheer kun je een reisverslag toevoegen wat heel goed lukt ;). Onder het kopje Reisverslagen heb je een kopje Foto's. Daar klik je op en dan kun je een foto toevoeren door op een groene knop te drukken aan rechterkant boven in het vak. Als je een foto toevoegt kun je bepalen bij welk verhaal het hoort enzo. Je voegt de foto's dus apart toe en niet tegelijk dat je een verhaal aan het schrijven bent. Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.
    Je kunt niet echt op reacties reageren, tenminste ik weet niet hoe... Wat je wel kunt doen is ook een reactie onder je eigen verhaal erbij schrijven door op je naam te klikken zodat je de voorpagina ziet. Dan zie je onder je laatst geschreven verhaal reacties en kun je er zelf een toevoegen, maar dan kun je dus niet echt op iemands verhaal reageren en ziet die persoon het ook alleen als diegene de reacties nog een keer gaat lezen ben ik bang...
    Je locatie is in iedergeval wel al Schotland! :)

    Veel plezier daar nog en geniet maar van het mooie weer!
    (je hoort wel als ik toevallig nog een keer zin heb in een weekendje weg!)

    Liefs,
    Sytske

  • 23 September 2016 - 19:41

    Puckie!:

    Leukleukleuk!! Geniet er van sharell ! Ik ben na elke blog meer benieuwd hoe alles er nu echt uitziet! Heel veel plezier met alles! Poe zou bijna weer terug naar school willen. En emigreren for the fun of it. Later misschien ;). Tot horens!

  • 23 September 2016 - 20:39

    Twan:

    "Je hoeft in de stad maar even verdwaasd om je heen te kijken en er komt al iemand naar je toe met de vraag of hij je kan helpen. " Wat vervelend! Zeker als je standaard gezichtsuitdrukking verbaasd-om-je-heenkijken in.
    Veel plezier en succes de komende tijd :) En blijf leuke stukjes schrijven :)

  • 24 September 2016 - 12:35

    Henny:

    Hai Sharell,
    Weer een mooi verslag!Hopelijk voel je binnenkort weer topfit.
    Wellicht lukt het met de tips van Sytske om wat mooie foto's toe te voegen. Daar kijk ik al naar uit :-)
    Succes met studie en het leven naast de studie!
    Geniet ervan. Dikke knuffel van de thuisblijvers!

  • 28 September 2016 - 16:34

    Hanneke:

    Hoi Sharell,

    Wat een leuk blog en interessant om je ervaringen te lezen! Zeven studenten is echt een kleine groep. Op die manier leer je elkaar wel goed kennen natuurlijk. Gaaf dat je mensen uit zoveel verschillende landen ontmoet. Ik hoop dat het lukt met de foto's, ik ben benieuwd hoe het er daar uitziet!

    Groetjes,
    Hanneke

  • 10 November 2016 - 15:44

    Sissy:

    Leuk verslag Sharell! Als ik binnenkort je ouders weer spreek, ben ik goed op de hoogte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Sharell

Ik ga dit collegejaar studeren in Edinburgh (MSc Cognition in Science and Society)

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 10128

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 31 Augustus 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: