Blog 5 - het einde van het eerste semester nadert - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sharell Bas - WaarBenJij.nu Blog 5 - het einde van het eerste semester nadert - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sharell Bas - WaarBenJij.nu

Blog 5 - het einde van het eerste semester nadert

Door: Sharell

Blijf op de hoogte en volg Sharell

22 November 2016 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Hoi allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden sinds m'n vorige blog! Nogmaals bedankt allemaal voor het lezen en reageren! Volgens waarbenjij.nu hebben 335 mensen de vorige blog gelezen. Dat zou betekenen dat ook mensen die mij totaal niet kennen mee zouden lezen. Mocht dat zo zijn, dan wil ik die 'spooklezers' graag bij dezen welkom heten op mijn blog. Welkom!

Het einde van het eerste semester nadert... Ik zit nu in week 10 van de 11. 8 december stap ik in het vliegtuig naar Nederland. Leuk, maar ook weer niet. :(

Ik begin weer met een lijstje (dit keer gefocust op eten):
- Taart. Overal.
- Alcohol. Overal.
- Grieks eten in een Turks restaurant
- Thee bestellen na 8 uur 's avonds kan écht niet
- Warme chocolademelk met bananenlikeur en kokos (of was het kokoslikeur en banaan? in ieder geval: fantastisch)
- Chocoladeletter en kruidnoten van Nederlands bezoek
- Haggis (schapenhart met andere dingen) is typisch Schots en moet je echt proberen als je hier bent! Vegetarische haggis was oke, maar niet voor herhaling vatbaar
- Nu ik aan typisch Brits eten denk: ik heb nog steeds geen witte bonen in tomatensaus gegeten als ontbijt. Moet ik toch maar eens een keer gaan doen.
- 'Not spicy' voor iemand uit Indonesië is echt heel erg spicy
- Poffertjes op de kerstmarkt (want na Halloween wordt alles omgetoverd in kerst)
- Kaas is hier oranje
- Chips kun je alleen kopen in een grote zak met kleine zakjes erin (plasticverspilling!)
- Veel minder keuze aan vleesvervangers, die ook nog eens in het vriesvak liggen ipv de koeling
- Geen drop
- Geen aardappelschijfjes die je zo in de pan kunt gooien
- Geen snackbar
[oke, wat die laatste punten betreft is het wel weer fijn straks even in Nederland te zijn. Ik verheug nu al op mijn patatje mayo met kaassouffle/groentekroket/nasischijf]
- Edinburgh spreek je niet uit als Edinboro: https://www.youtube.com/watch?v=LX2nq-tthxs (krijg je meteen een leuke impressie van de stad erbij - helemaal gratis)

Ik zie dat ik de vorige blog ongeveer 5 weken geleden geplaatst heb, en ondertussen heb ik - zoals voorspeld - best veel gedaan. Zo zijn mijn ouders + oom en tante langsgeweest, is Twan een paar dagen op bezoek gekomen en heeft ook Sytske de vlucht naar het mooie Schotland getrotseerd om een inkijkje te krijgen in mijn leven. Het leuke van bezoek is dat ook ik me dan een paar dagen toerist voel. Bezoek denkt vaak dat ik een expert ben ("Sharell, wat is dat voor gebouw?"), terwijl ik in het dagelijks leven toch vooral thuis en op de universiteit ben. Bovendien kijkt bezoek toch anders naar de stad dan ik zelf doe ("Wat leuk, al die muurtjes! Leuk ook, die schoorstenen!"). Inmiddels kan ik na 3x een dag of vier bezoek wel zeggen dat ik de stad een stukje beter ken! Ik ben 5x Arthur's Seat op geweest, wat niet alleen het fysieke hoogtepunt (251 m) is van de stad, maar zeker ook het spreekwoordelijke. Ik zal een kleine impressie geven van wat verder ik heb gedaan. Met mijn ouders + oom en tante heb ik voor het eerst Portobello gezien: het strand! Helaas heb ik wel gehoord dat het hier nooit echt 'strandweer' is (als in: zonnen en zwemmen), maar het was leuk om ook dit gebied even te zien. Leuk uitzicht over de zee en een mooi boulevard met lekker eten (en geen auto's - ook wel eens fijn). Met Twan ben ik naar het kasteel geweest, wat leuk was (wat zijn die Schotten trots op hun militairen!) en ook een mooi uitzicht had over de stad (waaronder de Pentlands, heuvels ten zuiden van de stad waar het sneeuwde op dat moment). Met Sytske ben ik naar Camera Obscura geweest, een museum over visuele illusies. Supertof! We hebben ons kostelijk vermaakt met de thermocamera's (wie van ons zou de warmste buik hebben?). Binnenkort komt er weer bezoek. Wie zou dat toch zijn? (tja, ik weet wel hoe je spanning moet opbouwen :P nu wil iedereen natuurlijk de volgende blog lezen)

Ik moest even terugbladeren naar mijn vorige blog om te kijken wat ik nog meer heb gedaan. Oja, een tripje naar Loch Ness en Inverness! Dat was leuk. :) De highlands zijn supermooi, en Loch Ness is echt een enorm rustig en uitgestrekt meer. Ik had allemaal toeristische dingen (hotels, restaurants, etc.) verwacht, maar het was juist heel ongerept. Natuurlijk heb ik Nessie ook gezien, maar ik was helaas net te laat met het maken van de foto. Ik ben ook nog steeds actief aan het dansen elke week en heb een aantal van de hierbovengenoemde bezoekers hier ook naartoe meegenomen. Met gemengd enthousiasme deed men hieraan mee. ;) Het weekend met New Scotland (de vereniging voor Schots dansen) was ook echt heel leuk. Veel dansen en muziek en taart en gewoon een chille sfeer. Ik hou echt van weekendjes weg (goh). Londen was ik iets minder enthousiast over als stad, hoewel ik wel een topweekend heb gehad met meer dan 200 Amnesty International studenten binnen de UK.

Mochten jullie denken: "wow, studeert ze nog wel? zeker een makkelijke studie, als ze zoveel tijd heeft voor andere dingen", raad dan maar eens wie er een paar keer per week tot 11 uur 's avonds in de universiteit te vinden is en op afgelopen zondagochtend om 8 uur de enige was in de universiteitsbibliotheek. Juist. Het is het dubbel en dwars waard, daar niet van, maar ik moet natuurlijk wel compenseren voor de leuke dingen die ik doe. En dat is maar goed ook.

Over de studie gesproken: het gaat goed (denk ik). Ik heb mijn eerste vak (het vak met al die essays) afgesloten met 76/100, wat ongeveer een 8,5 is in het Nederlands systeem. Superblij mee! Verder heb ik voor twee vakken iets ingeleverd maar nog geen cijfer (oeh, weer zo'n cliffhanger!). Momenteel ben ik bezig met het lezen van artikelen en het schrijven van essays voor de vakken 'oogbewegingen en visuele cognitie' en filosofie, en met opdrachten voor statistiek. En ondertussen op zoek naar een onderwerp voor m'n scriptie, wat stiekem best wel wat keuzestress veroorzaakt (wat wil ik?!?!?!?! aaaaaargh).

Ik vind het trouwens altijd een beetje ongemakkelijk om allerlei foto's van mensen te plaatsen bij een verslag. Daarom staan op de meeste foto's geen mensen. Dat wil niet zeggen dat ik geen mensen zie. Zo ga ik zometeen eten met de Amnesty International mensen, ga ik morgen eten met een paar vrienden en ga ik zaterdag naar de bioscoop met mijn huisgenoten. Maak je geen zorgen daarover.

In Nederland heb ik ook al één en ander gepland: het samen-90-feest (;)) van mijn ouders, leuke dingen met Anderwijzers (met allemaal toffe mensen! #zinin), Sinterklaas en kerst vieren met de biologenvrienden, en ik geloof dat er ook nog iemand binnen ons gezin 19 wordt in de periode dat ik in Nederland ben.

Groetjes en misschien tot snel!

  • 23 November 2016 - 10:39

    Henny:

    Hai Sharell,

    Da's weer een mooie blog!
    Gefeliciteerd met zulke jonge ouders :-)
    Fijn dat studie en vrije tijd aldaar zo goed bevallen dat het haast jammer is om weer naar NL te gaan...
    maar gezien het nodige wat je in NL alweer op het programma hebt staan natuurlijk ook weer heel leuk! Graag vieren we natuurlijk samen met jou 9 december en 8 januari.. en hopelijk heb je nog een gaatje voor ons wat betreft wat sinterkerstactiviteiten.. maak maar alvast een lijstje van data met je thuisthuis-activiteiten, dan kan deze jonge moeder daar een beetje omheen breien :-).

    Veel liefs en een hele dikke knuffel van ons!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx (90 +18 kusjes) xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 23 November 2016 - 16:56

    Martina Avot:

    Hallo Sharell,

    Wat een gezellige blog!:-) Ik was al bijgepraat door je moeder, maar wat heerlijk dat je het zo naar je zin hebt! Ik vind je ook een stoere griet, dat je dit zo maar even regelt en doet. Ik zou er vroeger te 'huiverig' of zeg maar eerlijk te 'schijterig' voor zijn geweest om dit alleen te ondernemen. We zien elkaar straks ongetwijfeld op het feest van 90-jarigen ;-) :-)

    Suggestie voor je scriptie......www.actme.nl

  • 23 November 2016 - 20:11

    Sissy:

    Heerlijk om zo met jou een beetje rond te dwalen in Edinburgh en omgeving!
    Lieve groetjes van ons allemaal! X

  • 29 November 2016 - 13:38

    Sylvia Wante:

    Je beleefd veel in je jonge leven. Respect voor alles wat je doet. Zie je vermoedelijk 9 december a.s.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Sharell

Ik ga dit collegejaar studeren in Edinburgh (MSc Cognition in Science and Society)

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 10100

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 31 Augustus 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: