Edinburgh - eerste indrukken - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sharell Bas - WaarBenJij.nu Edinburgh - eerste indrukken - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sharell Bas - WaarBenJij.nu

Edinburgh - eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Sharell

14 September 2016 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Hoi allemaal,

Inimddels ben ik een week in het idyllische, pittoreske en bovenal schilderachtige Edinburgh!

In het kort:
- Schotten zijn prima te verstaan
- Mezelf verstaanbaar maken is nog wel een dingetje
- Auto's duiken steeds op, schijnbaar uit het niets, en dat is best eng
- Edinburgh is een supermooie stad
- Ik heb hier zon gezien! Ik wilde nu echter een foto maken vanuit het raam van de universiteitsbibiliotheek (waar ik nu zit), want normaal is er een mooi uitzicht. Maar. Regen.
- Ik wilde een fiets kopen. Maar a) Edinburgh is niet ingesteld op fietsers, b) heuvels, en c) iedereen die een fiets heeft, heeft een racefiets (zie b) en een helm op (zie a). Ik ben geen held (wel ontzettend sportief natuurlijk), dus ik denk dat ik het ga doen met de gratis shuttlebus van mijn huis naar de universiteit.
- Ik heb nu mensen leren kennen uit onder andere België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk (waaronder enkele echte Shotten yeah), Griekenland, Roemenië, Indonesië, China, Verenigde Staten, Saoedi-Arabië, Zweden, Mexico.
- In Edinburgh kun je prima vegetarisch eten
- Arthur's Seat (de bult midden in de stad) is 251 meter boven zeeniveau, dat is net 20 meter te hoog voor mij

De eerste dagen ben ik in een hostel verbleven om alvast de stad te leren kennen. In mijn hostel-tijd ben ik een keer met wat kamergenoten (uit Frankrijk) naar de kroeg geweest waar mensen Schotse volksmuziek speelden (volgens mij kwamen mensen daar gewoon met hun instrument en gingen dan samen muziek maken, volgens mij kenden ze elkaar niet eens). Dat was heel leuk. :) In de volgende kroeg hebben we gepoold met mensen uit Griekenland en USA - een leuke start met het leren kennen van internationals!

Vanaf zaterdag zit ik in mijn studentenkamer op West Mains Road. Ik woon daar op een gang met 9 anderen, waarvan twee uit het Verenigd Koninkrijk en de rest uit Azië (China, Indonesië, etc.). Onze drie Residence Assistants van West Mains Road (totaal 123 bewoners) doen hun best om een community te creëren. Zo hebben we een free pizza party gehad en een meet&greet en er komen nog wat activiteiten aan. :) Ik moet wel zeggen: qua hygiène en onderhoud voldoet de accommodatie niet aan de Nederlandse standaarden, wat eigenlijk voor de hele stad geldt. Ik ben gewoon een beetje verwend, denk ik. Desalniettemin ga ik me er wel vermaken hoor!

Ondertussen is natuurlijk ook de Welcome Week van de universiteiten (het zijn er vier!) in volle gang. Er zijn heel veel activiteiten waar je heen kunt gaan en mensen kunt leren kennen.
Een kleine greep uit de dingen die ik gedaan heb:
- Ceilidh (spreek uit: kee-lie) workshop: Ceilidh is een verzameling Schotse dansen, zoals deze hier: https://www.youtube.com/watch?v=62sim5knB-s. Het is niet heel ingewikkeld, maar het is wel heel goed voor de conditie. ;)
- Postgrad speed networking: allemaal masterstudenten (postgraduate = master) in een ruimte en dan steeds met iemand praten tot het fluitsignaal gaat en dan iemand anders zoeken om mee te praten. Was leuk! Daarna nog naar de kroeg geweest met 2 Amerikanen en een jongen uit Engeland, waar ik voornamelijk heb gelachen en ja heb geknikt omdat er zoveel lawaai was dat ik niks verstond. :P

Ik kom net van de Activities Fair. Het studenten-netwerk van Edinburgh kent namelijk meer dan 250 `societies', een soort onderverenigingen. Nou val ik bij sommige niet in de doelgroep (religieuze verenigingen bijvoorbeeld) maar dan nog blijft er veel over om uit te kiezen! Ik heb me voor veel te veel dingen ingeschreven voor de maillijst, dus ik moet nog een selectie maken.
Natuurlijk wil ik bij een orkest! Ik ga vanavond meerepeteren met de Edinburgh University Wind Band (harmonie-orkest) en vrijdag met de Edinburgh University Brass Band. Ik ben heel benieuwd! Ook vond ik Ceilidh (Schotse dans) heel erg leuk om te doen, dus ik ga denk ik ook bij die vereniging (of in ieder geval 1x meedoen op een dansavond). Daarnaast heb ik me opgegeven voor de vereniging voor internationale studenten. Zij organiseren tripjes, bijvoorbeeld naar de Highlands. :)
Ik was erg blij te zien dat er ook in Edinburgh veel studenten zijn die hun steentje willen bijdragen aan een betere wereld. :) Zo heb ik me opgegeven voor de Vegetarian Society, de Amnesty International Society en een paar vrijwilligersverenigingen (1 die projecten met natuurbehoud doet, 1 waarbij mensen op bezoek gaan bij eenzame ouderen en 1 voor allerlei klusjes). De vrijwilligersverenigingen zijn wat vrijblijvender; waar de andere verenigingen een vaste avond in de week hebben, kun je je bij de vrijwilligersverenigingen opgeven voor een activiteit als je daar zin in hebt. Oh en ik heb me nog opgegeven voor de Cognitive Science Society. Die houden zich bezig met, eh, Cognitive Science. Dus bijvoorbeeld hoe het menselijk geheugen werkt en hoe je dat kunt modelleren met een computer. Wat meer studiegerelateerd dus. :)

Ik heb tot nu toe al aardig wat leuke mensen leren kennen! Iedereen is hier nieuw en dus heel open. :) Ik heb het geluk dat ik al 1 Nederlands meisje ken (vanuit m'n studentenvereniging in Nederland). Dat is wel leuk en fijn. :) Met haar heb ik gisteravond in een burgerrestaurant gegeten.

Dit was het wel weer! Ik heb nog aardig wat geschrapt maar er is gewoon zo veel te vertellen. :)

Geniet van het mooie weer in Nederland!

Ik ga nu naar het welkomstpraatje van mijn studie! Ben benieuwd hoeveel studiegenoten ik heb.

Groetjes,
Sharell

  • 15 September 2016 - 14:09

    Hetty:

    Hallo Sharell

    Wel leuk zo'n update van je eerste indruk.
    Ben erg benieuwd naar je muzikale indruk van de harmonie en Brassband.

    Heel veel plezier groeten van Alkmaar Brass ( Hetty)

  • 16 September 2016 - 21:18

    Don Arnoldus:

    Hoi Sharell,

    Ik heb met interesse je verslag gelezen. Schitterende ervaring. Heb je de' royal mile' al gelopen?

    Heel veel plezier en groetjes uit Oudkarspel.

  • 18 September 2016 - 09:56

    Henny:

    Hai Sharell,

    Dat zijn heel wat mooie, interessante, leuke, uitdagende, lieve, muzikale, sportieve en uitdagende eerste indrukken. Succes met het maken van een selectie. Dat is wel eens lastig als je zo heel veel dingen leuk vindt.... Het is duidelijk; je gaat je daar wel vermaken. Een hele dikke knuffel vanuit je thuis-thuis xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Sharell

Ik ga dit collegejaar studeren in Edinburgh (MSc Cognition in Science and Society)

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 10107

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 31 Augustus 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: